Kto w Lubartowie woli e-urząd, a kto tradycyjne „okienko”?

dokumenty
dokumenty
Email this to someoneShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on TumblrShare on LinkedIn

Polacy coraz śmielej korzystają z elektronicznej administracji. Choć nadal wygrywa spotkanie „twarzą w twarz” z urzędnikiem i tradycyjna poczta, to rośnie liczba osób, które kontaktują się z urzędami przez internet. Jak jest w Lubartowie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest przykładem instytucji, która większość usług udostępnia online. Najchętniej korzystają z nich przedsiębiorcy, co widać przy comiesięcznym rozliczeniu składek. Inspektorat ZUS w Lubartowie obsługuje 3,4 tys. przedsiębiorców. Instytucja wyręcza w rozliczeniach wiele jednoosobowych firm, a płatnicy składek zatrudniający powyżej pięciu osób muszą rozliczać się przez internet – informuje Małgorzata Korba, rzecznik ZUS. Nadal liczna jest jednak grupa przedsiębiorców, która może wybrać, jak złoży dokumenty: na papierze czy przez internet. W powiecie lubartowskim 84% z nich zdecydowało się na rozliczenia elektroniczne. – Pod tym względem polscy przedsiębiorcy wyróżniają się pozytywnie na tle kolegów z innych krajów Unii Europejskiej. Wyraźnie częściej wysyłają elektroniczne deklaracje dotyczące składek na ubezpieczenia społeczne. To dobra wiadomość, bo internetowe rozliczenia są szybsze i wygodniejsze. Z naszych doświadczeń wynika, że generują mniej błędów w dokumentach – mówi Piotr Waszak, dyrektor Oddziału ZUS w Lublinie.

Elektroniczny ZUS nie tylko dla przedsiębiorców

Ubezpieczeni, emeryci i renciści również mogą kontaktować się z instytucją przez internet. Umożliwia to Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE). To portal, który udostępnia wszystkim klientom Zakładu wgląd do danych o ich własnej historii ubezpieczenia, odprowadzonych składkach i pobieranych świadczeniach. PUE pozwala też przesyłać wnioski przez internet. Żeby uzyskać dostęp do własnego konta w portalu, wystarczy jedna wizyta w ZUS z dowodem osobistym. Dotychczas w PUE zarejestrowało się ponad 1,6 mln Polaków.

Sprawy prywatne? Króluje „okienko” i list

Mimo że internetowy kontakt z ZUS oszczędza czas i pieniądze, to ubezpieczeni, emeryci i renciści są na razie bardzo przywiązani do osobistych wizyt w urzędzie i tradycyjnej poczty.   W mojej ocenie wynika to w dużej mierze z braku technicznych możliwości korzystania z elektronicznych rozwiązań. Część klientów mogła jeszcze nie słyszeć o e-usługach, które oferuje Zakład. Poza tym są grupy klientów, dla których osobisty kontakt z pracownikiem ZUS jest niezwykle ważny. Bezpośrednia rozmowa stanowi dla nich większą wartość niż komunikaty, które pojawiają się na ekranie komputera. Poza tym mam nadzieję, że klienci nas po prostu lubią – dodaje Edyta Janicka, kierownik Inspektoratu ZUS w Lubartowie.

W październiku lubartowski ZUS przyjął na sali obsługi prawie 3,2 tys. osób. To z myślą o nich od września instytucja jest czynna w poniedziałki aż do godz. 18.00. Klienci często korzystają również z tradycyjnej korespondencji. W październiku do lokalnego ZUS wpłynęło pocztą 2 tys. pism i dokumentów.


OC AC Lubartów


Comments are closed.